Chiang Rai, Phayao en Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Marjolein Helmond - WaarBenJij.nu Chiang Rai, Phayao en Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Marjolein Helmond - WaarBenJij.nu

Chiang Rai, Phayao en Sukhothai

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

14 September 2015 | Thailand, Sukhothai

Op dinsdag 8 september hebben we voor het eerst een scooter gehuurd om naar de 'White temple' net buiten Chiang Rai te rijden. Erg mooi om na zoveel gekleurde en versierde tempels een helemaal witte tempel te zien. Wel was deze ook mooi versierd met kleine spiegeltjes en allerlei misterieuze hoofden, engelen etc. Binnenin de tempel was een schildering gemaakt over hoe de verlichting volgens de boeddhistische leer gaat en welk kwaad je zou moeten weerstaan. Dit was een schilder aan het moderniseren met afbeeldingen als raketten, michael Jackson en minions. Bij de White temple zagen we een bordje naar een waterval welke we gevolgd zijn. Na 20 km rijden en een half uur hiken kwamen we bij een prachtige waterval uit. 's Avonds gezellig wat gegeten met drie Zwitserse jongens uit ons hostel.
Op woensdag 9 september zijn we rond 11.30u vertrokken naar Phayao, waar we terecht kwam in Tharn Tong hotel. In Phayao was het erg heet, niet toeristisch maar ook erg mooi. Phayao lag aan een heel groot meer, met in het midden een eiland met een kleine tempel. In de restauranten hadden ze geen Engelse menukaarten en de gitarist werd van het podium geplukt omdat hij de enige was die een beetje Engels sprak.
Op donderdag hebben we niet erg veel gedaan vanwege de hitte, maar ook doordat we nergens een fiets of scooter konden huren.
Vrijdag 11 september zijn we via Lampang naar Sukhothai gereisd. De bus naar Lampang had bankjes waar je met zijn drieën op moest zitten, maar eigenlijk niet breed genoeg waren. Drie uur lang dus lekker knus zitten zweten ;) De tweede bus was zoals we een touring car in Nederland kennen en dus een stuk relaxter. Per toeval rond bij het busstation een man met tuk tuk te wachten die ons naar het hotel wilde brengen dat we hadden uitgezocht, het 4T hotel.
Zaterdagochtend werden we wakker in onze bungalow met zwembad:) We hebben de bus genomen naar het Historical Park van Sukhothai waar we twee fietsjes hebben gehuurd. Fietsjes omdat we met de knieën in onze nek fietsten, helaas hadden ze geen grotere.. Het Historical Park was erg mooi met veel bomen, ruïnes en vijvers. Maar oh oh, wat was het erg heet!! Overdag lag de gevoelstemperatuur rond de 45 graden en wat was het dus fijn om bij terugkomst in ons zwembad te duiken!
Op zondag werden we om 8.00u opgehaald voor de mountainbike Tour die we hadden geboekt. Per toeval kregen we een privé Tour van een Nederlandse jongen die inmiddels al twee jaar in Thailand woont. We zijn begonnen bij een lokale championenkwekerij en daarna zijn we naar de ochtend markt gefietst. Yo (de gids) liet ons hier ongewone dingen zien zoals roze eieren. Dit zijn eenden eieren die een voor een bepaalde tijd in klei, zout en andere dingen liggen te rotten. Van binnen was het ei zwart en gelei achtig. Geloof het of niet, dit wordt door de Thai gewoon opgegeten met wat reist erbij! Onderweg op de fiets zijn we nog gestopt bij hanen die gebruikt worden voor gevechten, een lokale meerval rokerij, verschillende mooie uitzichten over rijstvelden, de Indiana Jones brug (Yo noemde deze zo omdat hij zo gammel is), het crematorium (in Thailand wordt niemand begraven), een lokale matrassen makerij en een lokale whiskey stokerij. Na de lunch hebben we geleerd hoe je op een gong moet wrijven om geluid te krijgen, genoten van de laatste mooie uitzichten en tot slot gaan kijken bij een lokale krekelkwekerij. De krekels worden gekookt en daarna gefrituurd om vervolgens op een stokje te worden geregen en smakelijk eten maar. Onderweg heeft Yo ons uitgelegd hoe de ratten op de rijstvelden worden gevangen en jawel: ook deze krijgen een stokje in hun gat, worden gerookt en opgegeten..!
Vandaag hebben we een relaxdagje gepland aan het zwembad van ons hotel, even heerlijk ontspannen en een beetje bijkleuren :)

• 20 September 2015 - 14:25

Robert Van Helmond:

Prachtige ervaringen en dito foto's. Geniet maar lekker!