Ayutthaya, Bangkok en Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marjolein Helmond - WaarBenJij.nu Ayutthaya, Bangkok en Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marjolein Helmond - WaarBenJij.nu

Ayutthaya, Bangkok en Kanchanaburi

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

21 September 2015 | Thailand, Kanchanaburi

Op dinsdag 15 september hebben we de reis afgelegd van Sukhothai naar Ayutthaya, wel te verstaan als eerste klas reizigers! Eenmaal in Ayutthaya hebben we besloten een bootje te huren die met ons rond 'het eiland' zou varen. Het centrum van Ayutthaya wordt omringd door water waardoor het een eiland lijkt. Onderweg zijn de gestopt bij twee tempels. Eenmaal terug regende het en hebben we in, het leek, de speelgoedwinkel gegeten. In het restaurant was onhebbelijk veel uitgestald wat je kon kopen.
We zijn te voet vertrokken op woensdag naar het historical park in het centrum. Onderweg hebben we onszelf verwend met heerlijk gebak. In de middag regende het erg veel, maar toch hebben we de meeste ruïnes nog kunnen bezoeken.
Op donderdag zijn we met de minivan naar Bangkok verhuisd, waar we beide best wel tegenop zagen. Al onderweg naar het Victory monument in het centrum zag ik hoe indrukwekkend groot en georganiseerd de stad is. Vanuit het Victory monument hebben we de lokale bus genomen naar de wijk Banglamphu waarin opnieuw bleek hoe vriendelijk de Thaise bevolking is. Aan khao San road een kamer gevonden en toen naar de boot gewandeld. In Bangkok rijden bussen en metro's maar het is ook normaal en goedkoop om met de boot te reizen. We zijn uitgestapt bij Chinatown, wat niet meer bleek te zijn dan enorm veel overdekte stalletjes met koopwaar. 'S avonds bleek dat Khao San road verandert in een uitgaansgebied met luide muziek, drukke cafés en pitpoezen op de straat. De terrassen worden ook letterlijk tot het midden van de straat uitgebreid.
Tijdens het ontbijt op vrijdagochtend viel goed op hoeveel gezichten de Khao San road heeft. In de ochtend is het namelijk erg rustig en relaxt. De meeste stalletjes met koopwaar die je in de middag en avond ziet, waren er nog niet, geen luide muziek en dus gewoon een relaxt sfeertje op je kater te verwerken en een ontbijtje te nuttigen. Deze dag hebben we het Royal Palace en twee in de buurt liggende tempels bezocht. Het paleis was natuurljk veel te toeristisch: overal stomen Japanners en Chinezen. Toch was het er erg mooi en je moet het natuurlijk gewoon gezien hebben! Tijdens de borrel na het avond eten begon het enorm hard te regenen, de straat stond binnen de korste keren tot over de enkels vol met water. Heel mooi om te zien hoe de lokale bevolking hiermee omgaat: een koopman trekt zijn shirt uit, knoopt een plastic tasje over zijn hoofd en begin zeilen te spannen over zijn koopwaar. Een man en vrouw met noodelkar komen voorbij gelopen, zij onder de paraplu, haar man duwt de kar door de tegen. Normaal gaan Thaise mensen bij zo'n kraam hun avondeten halen in een plastic tasje, maar door de regen kwamen ze het rondbrengen. Terwijl de vrouw staat te koken, houdt haar man netjes te paraplu boven hen vast.
Al met al heeft Bangkok me meer gecharmeerd dan ik vooraf had gedacht!!
Op zaterdag was de grote dag daar ok afscheid te nemen van ons mam. Eerst nog een ontbijtje op de 'Toets'. Een toet is een travestiet, zij runden het restaurant onder ons hotel. Daarna mama uitgezwaaid bij de metro waarna haar reis naar huis begon en mijn reis naar Kanchanaburi. Ik heb het goed getroffen met het Jolly Frog guesthouse, ze hebben we een mooie ruin met hangmatten pal aan de rivier. Eind van de middag heb ik het WO2 centementary nog bezocht waar een steen ligt voor ieder persoon die is overleden, ook uit andere landen.
Zondag 20 september ging de wekker al om 6.30u doordat ik met Om (Nepal) en Anne (Nederlands) had afgesproken om rond 7.00u te ontbijten, twee scooters te huren en naar de Erawan watervallen te rijden. Dit was zo'n 70 km enkele reis, vandaar het vroege vertek. Ik ga ik weinig woorden aan verspillen, want de foto's zeggen genoeg. Wauw!!
Vandaag, maandag 21 september, ontmoette ik al voor mijn ontbijt 5 andere reizigers en 2 tourist officers. Zij vertelden dat ze naar een school gingen, of ik meeging. Uiteindelijk bleek het 1 groot theater. De kinderen zaten in een zaal, wij moesten ons voorstellen, even 'lesgeven' door vragen van een blaadje aan de kinderen te stellen (welke slecht Engels bleken te spreken) en daarna volgden een aantal toespraken en heeeeeel veeeerel foto's en filmpjes met ons. Het bleek gefilmd te worden om dit aan de grote geldschieters te kunnen laten zien: kijk nou hoe goed wij de kinderen Engels leren! After all: de kinderen vonden het geweldig, ik kom op tv EN heb een certificaat als bewijs mee te hebben geholpen aan het grandioze project!! Jaja ;) Na de lunch hebben ze mij afgezet bij 'The bridge over the river Kwae'. Hier heb ik wat rondgelopen en daarna gevloerd door de hitte in de hangmat van het hotel gelegen.

• 23 September 2015 - 13:20

Jean:

Hoi Marjolein,

Geweldig mooi wat we lezen en zien.
    Gaat het ook goed nu je alleen bent?
    Ja zeker wel. Straks komt Mama hier en horen we meer.
    Nog een fijne vakantie en doe voorzichtig

Groetjes en liefs Opi Omixxxx